Logo-Hartstichting.png
 

Mensen met hartfalen opsporen

Kortademigheid, dikke enkels, vermoeidheid. Geen alarmerende klachten. Maar wat blijkt: allemaal tekenen van hartfalen. Een aandoening waar duizenden mensen in Nederland mee rondlopen, zonder dat ze het weten. Terwijl er wél iets aan te doen is. Om de Hartstichting te helpen deze mensen te vinden, ontwierpen we een campagne die balanceert tussen het benadrukken van de ernst van deze aandoening en het aanwakkeren van de motivatie om met klachten naar de huisarts te gaan.

Luisteren naar…

 

….de doelgroep. Na een testfase bleek het concept ‘Luister naar uw hart’ de meeste mensen in beweging te brengen. Beide concepten bestonden uit:

  • Een inleidende brief

  • Een beslisboom, om te helpen bepalen of een huisartsbezoek nuttig was. En om angst weg te nemen over het proces. Want wat gebeurt er als er daadwerkelijk hartfalen wordt vastgesteld?

  • Een makkelijke zelftest, die ervoor zorgde dat eventueel ervaren klachten moeilijker af te wimpelen waren.

 

De uitdagingen

Mensen in alle lagen van de samenleving betrekken, zorgen dat de boodschap op geen enkele manier uitstraalt dat het een giftverzoek van Hartstichting is en zorgen dat mensen geen struisvogelgedrag vertonen wanneer ze ontdekken dat ze aan een mogelijk dodelijke aandoening lijden.

De resultaten

Drie keer meer mensen bereikt dan voorspeld. Meer dan 2500 mensen met hartfalen opgespoord.

Vorige
Vorige

Kijk Verder - OogCheckWeken

Volgende
Volgende

Fondsen werven voor KWF